Tomatspirer

Deling, frø, avleggere, etc.
Svar
AnnaKr
Innlegg: 6
Registrert: 22. mai 2011 19:38

Tomatspirer

Legg inn av AnnaKr »

Hei, er det noen som kan hjelpe meg litt? Jeg har 7 små cherrytomatspirer (2 dager gamle) som skal settes inn på planterommet. Saken er at på frøpakken står det at de skal drives videre på 15 grader, mens det bare er 10 grader på planterommet. Bør jeg sette inn en ovn, eller går det greit med 10 grader? :?:
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Tomatspirer

Legg inn av Rosejenta »

Ti grader vil sannsynligvis være for kaldt til at du får noen vekst, og hvis jorden da er god og fuktig i tillegg så tror jeg nok helst at spirene bare vil sture og stagnere.
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Tomatspirer

Legg inn av B|G1 »

Jeg har hatt tomatplanter stående i en "halvveis" isolert gang med undervarme fra en oljeovn + skohylle :roll: :lol: De overlevde, men det ble ikke noe vekst på dem før det ble varmere i været. Hvis du har lysrør som du kan henge 10-15cm over så kan du ha det ganske mye varmere enn 10 grader :)
Hvis du ikke setter inn noe tilleggsvarme så har Sauterelle nok rett i at veksten ikke blir optimal.
AnnaKr
Innlegg: 6
Registrert: 22. mai 2011 19:38

Re: Tomatspirer

Legg inn av AnnaKr »

Tusen takk for svar, har kjøpt meg ovn idag som skal få stå inne med spirene og holde lunken. No er jeg kjempestolt og går og ser i pottene hele tiden på jakt etter nye spirer. Så langt har det kommet opp cherrytomater, solhatt, flittig lise og dahlia, jippi! :)
Nilschr
Innlegg: 10
Registrert: 09. juni 2011 11:19

Re: Tomatspirer

Legg inn av Nilschr »

Ja er det ikke moro å gå å kikke i pottene :) Det er en spesiell følelse når de første spirene popper opp fra jorda :)
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Tomatspirer

Legg inn av B|G1 »

Jeg har sådd tomater og chili i januar mange år nå! De får spire på kjøkkenet med undervarme, men når de fleste har kommet opp flytter jeg dem ut på planterommet og plasserer dem under lysrør. Planterommet holder da ca 5 - 10 grader - avhengig av om solen kommer opp eller ikke. Har en varmeovn derinne som jeg har satt på frostvakt, dvs at den går på om temperaturen går under 5 grader. De har aldri sluttet å vokse av den grunn og når vi kommer ut i mars måned med plussgrader ute og sol, blir det jo rene drivhuset på planterommet. Ved å så dem så tidlig får jeg tomatene klare til grillsesongen og ved å holde temperaturen litt lav blir plantene lubne og fine. ;)
AnnaKr
Innlegg: 6
Registrert: 22. mai 2011 19:38

Re: Tomatspirer

Legg inn av AnnaKr »

Nå er temperaturen blitt 14-15 grader. Men da er det altså ikke krise om det blir litt kaldere.
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Tomatspirer

Legg inn av Rosejenta »

Nice :) Da skal jeg ikke være redd for å plassere mine på planterommet heller hvor det er 10-12 grader for tiden og godt lys. Nå står de under lys i et lite "telt" av bobleplast på et rom. Jeg har sådd tomater i flere år nå, men har liksom ikke funnet den skikkelige gode metoden for den første tiden for plantene. Derfor blir det litt forskning hvert år :) Og tomatene kommer ikke før i august.
Svar