Hvordan skal man plante rosene?

Svar
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Rosejenta »

Skikkelig nybegynner spørsmål - I know :) Men jeg har kjøpt roser, rosejord, plantejord etc.
Så nå lurer jeg på hvordan plante de riktig. Hvor dypt, mye vann ? Jeg vil gjøre det rett med engang :)
Nilschr
Innlegg: 10
Registrert: 09. juni 2011 11:19

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Nilschr »

Akkurat hvor mye under pode-stedet er diskutabelt, men jeg lar det helst være ca 10 cm under jorden. Enkelte anbefaler 15-20 cm, i ekstra kalde strøk er nok det lurt, men det er gankse mye og er avhengig av sorten. En hardt beskjært rose kan bli fullstending begravd da. Jeg må innrømme jeg har planter som står med podestedet stikkende opp av jorden, men det er ikke noe å anbefale (Utrolig irriterende at jeg ikke får gjort noe med det!)

Rosejord er fint, spa et dypt hull minst 50 cm om mulig. Spavend den nye jorden fra sekk, (eventuelt kugjødselkompost) med den oppgravde fra hullet, ca 50/50 for rosejord? For kugjødselkompost minst 1/3. Det er sikkert noen andre som kan si hva de gjør. Ha gjerne litt beinmel i bunnen av hullet om du har. Når man tar rosen opp av potten er det lurt å slite litt i røttene slik at de sprer seg. Rosen er ofte stappet hardhent ned i potten så røttene går enten i ring, eller de stikker opp på enen siden. Om man skulle være i tvil; røttene skal peke nedover ;) Sørg for at jorden er tett inntil røttene, og tråkk gjerne jorden litt sammen rundt planten slik at det ikke blir værende luftrom mellom jord og røtter. Vann gjerne en full 10 ltr. kanne for hver plante, jorden skal være kliss våt.

Om man er i tvil om plassen drenerer godt nok der rosene kan stå, kan man helle en bøtte eller to med vann i plantehullet. Etter ca 10 minutter bør det være rent vekk. Om hullet fremdeles er fullt i vann bør man gjøre noe med dreneringen før man planter.
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Rosejenta »

Tusen takk for svar :) Da skal jeg prøve meg i morgen :)
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Rosejenta »

Jeg har en plass i hagen der jeg kunne tenke meg å sette en "rosarium uetersen" som jeg har fått tak i. Problemet er at det er en del stein i jorda nedover, men det er plass "utover"... Går det bra for det? Jeg tenker om røttene får for liten plass. Hvis ikke så får jeg sette den et annet sted :)
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av B|G1 »

Roser, og spesielt klatreroser som RU, vil helst søke nedover i jorden med røttene sine.
De trives best om det er jord som er mere enn meteren dyp.
Selvfølgelig går det an å plante dem i grunn jord, men resultatet blir dårligere og rosen
blir etter hvert stresset. Du må også vanne en slik rose oftere.
Jeg har sett roserøtter som går mere en halvannen meter rett i "dypet". Der får de også
mere jevn tilførsel av fuktighet, selv i tørkeperioder.
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Rosejenta »

ok! Da plasserer jeg den et annet sted :)

Jeg ser flere steder at mange synes "rosarium uetersen" er vanskelig å kombinere med andre farger. Jeg har plass til den i nærheten av en "That's Jazz" som er mørk rød. Går dette bra? Hvordan er eventuelt "Compassion" sammen med disse? Jeg synes det er vanskelig å tyde ut fra lappene og bilder på internett. Har veldig lyst på en "Compassion" fordi jeg har lest at denne dufter veldig godt. Jeg har bare en liten hage så det beste kommer til å være i nærheten av hverandre. Masse vegger å dekke her :D
Kristin

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Kristin »

Jeg hadde ikke hatt en eneste rose i hagen dersom jeg skulle fulgt de generelle rådene om roseplanting. Uansett hvor jeg graver, treffer jeg på mengder med sten. Noen er så små at jeg kan ta dem vekk, andre er så store at jeg må flytte rosehullet til et annet sted. Likevel har jeg etterhvert et femtitalls roser som riktignok ikke vokser like raskt som de hadde gjort i god jord, men som likevel blomstrer brukbart. Det kreves riktignok litt innsats med ekstra gjødsling og vanning. Om det er den langsomme veksten eller den gode dreneringen som gjør det vet jeg ikke, men rosene mine klarer seg veldig bra gjennom vinteren - selv de to foregående vintrene.

Har du bedre forhold å gi rosen, så er saken grei. Har du det ikke og fortsatt ønsker deg roser, går det bra likevel.
AnnaKr
Innlegg: 6
Registrert: 22. mai 2011 19:38

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av AnnaKr »

Mine roser har i hvertall de første 20 årene sved med posestedet rett over og/eller rett under bakken. Tomta mi er svaberg uten dyp jord og uten dype klover. men her har alltid det meste overlevd vinterene og heldigvis har ikke rosene mine lest bruksanvisningen om hvordan de skulle ha hatt det. ikke alle som har tnaturgitte forhold til å ha halvannen meter jord under rosene eller annen vegetasjon, men det er lov å prøve seg allikevel. Mine aller første roser ble plantet rett i gammel bark iblandet urea, etter tips fra Herredsgartneren, fordi jeg ikke hadde fysikk til å trille jord. 2 av dem lever enda, over 30 år senere.
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Hvordan skal man plante rosene?

Legg inn av Rosejenta »

Hmmm.. Da får jeg se hva jeg gjør. Kanskje grave litt og se hvordan det er der :)

Men så var det fargen på den Rosarium Uetersen da.. Hvilke andre farger passer den sammen med? Hvis den er litt vrang.. ;)
Svar