Poteter i bøtte?

Svar
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Poteter i bøtte?

Legg inn av B|G1 »

Hei,

jeg tenkte jeg skulle prøve meg på poteter i bøtte denne sesongen. Noen som har noen tips? Har søkt litt her inne, men ikke funnet noen gode oppskrifter. Jeg var på plantasjen i går for å finne settepoteter, men fant bare hvitløk og div andre løk. Her er noe av det jeg lurer på:

- Hvor lenge bør de "lysgros" (riktig uttrykk?!)?
- Hvor mange poteter i hver bøtte (tenkte jeg skulle kjøpe murerbaljer)?
- Trenger bøttene mye sol (vil gjerne sette de bak huset i morgen/kveldssol)?
- Drikker de mye vann (som tomater feks eller er de mer nøysome)?
- Hvor får man tak i settepoteter (ønsker meg små mandel poteter)?

Takker for svar
Nilschr
Innlegg: 10
Registrert: 09. juni 2011 11:19

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av Nilschr »

Jeg så noen bruke slike "sproing - poser" fra IKEA, og da skulle det tre poteter i hver...
moderjenta

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av moderjenta »

Eller bare ta et par pallekarmer oppå hverandre, og fylle med jord, og sette potetene der? Pallekarmer er veldig anvendelige til mangt og mye! Selv har jeg staudesådden min der, som jeg sådde i fjor! Noen har urter og grønnsaker i karmene! Bare fantasien som setter grenser!
Nilschr
Innlegg: 10
Registrert: 09. juni 2011 11:19

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av Nilschr »

Hvor lenge potetene bør lysgro? Til de får tykke, kraftige groer på omtrent 2 cm. Får de groer som er lange og tynne går det også greit. Det går også bra å sette potet som ikke har groer i det hele tatt. Bare sett igang du. Potet får du uansett hva du gjør.

Hvor mange poteter i en murestamp? Du kan sette dem bra tett. Nå sitter jeg og måler avstanden mellom hendene mine og tenker at omtrent den der avstanden har jeg brukt. Det ser ut som jeg har et sted mellom 10 og 15 cm som avstand.

Mye sol? Nei da, jeg har dyrket potet mellom huset og garasjen vår i mange år. Det er det sannelig ikke mye sol som slipper til der. Sett stampen der det passer best å ha den, du.

Hvor mye vann? Stikk handa et stykke ned i jorda av og til. Kjennes jorda tørr ut, så vanner du. Hvis det ikke er hull i bunnen på stampen din, må du få ordnet det! Ellers blir det alt for vått hvis det blir mye regn.
Det er bare å hive seg til med potetdyrking. Det går helt sikkert bra.

Og så holdt jeg på å glemme noe jeg synes er viktig: Fyll ikke stampen helt opp med jord fra starten av og sett potetene høyt oppe. La det være ganske god plass igjen til toppen, og så fyller du på jord etter hvert som plantene vokser. Det kalles å hyppe potet.
Jeg pleier å kjøpe settepotet hos Felleskjøpet.
Lykke til!
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av B|G1 »

Gleder meg :)
B|G1
Forumadministrator
Innlegg: 41
Registrert: 22. mai 2011 14:07

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av B|G1 »

Hmmm...

de potetene jeg la i vinduet hadde begynt å få noen groer fra før av. Men groene ble helt svarte etter å ha ligget en uke i vinduet? Etter en uke til hadde ingen ting skjedd, groene forble svarte og ingen mer vekst.

Ble de skadet av lyset, siden de hadde utviklet groene sine i mørket først? Jeg har ihvertfall kastet de.

Jeg får prøve på nytt.. Er jeg forsent ute til å lysgro poteter nå?
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av Rosejenta »

Hvis potetene hadde fått groer i myrten for så å bli satt direkte i et vindu med mye sol så kan det være at groene har blitt solbrente. Jeg ville satt potetene lyst, men ikke i direkte sol (da skrumper ikke potetene inn så mye heller).

Bare kjør på med ny omgang med lysgroing du :)

Begynner kanskje å bli litt seint på året men....
Martin

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av Martin »

Tenkte jeg skulle prøve meg på dette jeg også :)

Men lurte på en ting angående gjødsel:
Poteter trenger ikke så mye gjødsel, sant? Men jeg har hørt at poteten kan få skurv hvis man bruker hønsegjødsel. Stemmer dette? Er det da best å bruke kugjødsel?
Rosejenta
Innlegg: 12
Registrert: 09. juni 2011 11:18

Re: Poteter i bøtte?

Legg inn av Rosejenta »

Skurv har vel lett for å dukke opp i kalkholdig jord. Kunstgjødsel virker lett forsurende.
Hvis du ikke har spesielt kalkholdig jord, tror jeg hønsegjødsel er greit. De eneste aberet er vel at den inneholder forholdsvis mye nitrogen i forhold til fosfor og kalium og at de siste to fremmer rotutviklingen, mens nitrogen fremmer bladvekst.
Svar