Hei dere,
Jeg har en beharensis kalanchoe som jeg fikk i gave i 2015, denne lever fortsatt men har vokst feil og blitt håndtert av noen som ikke kan planten. (Siste 1,5år)
Som du sikkert kan gjette er resultatet en overambisiøs rakker som aldri slutter å vokse. Alt fra "hun vil bli ett tre" til "hvor mange stiklinger sa du?" er ofte reaksjonene til folk.
Nå har den mista så og si alt av blader på stammen med unntak av to små helt øverst (over 2meter). Den har mange bebiser i potta som også må adresseres, men jeg var redd for å potte om disse da jeg tror de er eneste årsaken til at stammen fortsatt lever.
Stammen rett under bladene er svart/mørk og når jeg presser forsiktig kjennes det rottent ut.
Hva kan jeg gjøre? Er det noe håp for stammen?
Forslaget mitt er å følge rådene i planteappen og vanne mindre, og holde ett øye med den.
1) Forsøke å luke vekk halve stikling bunten i bunnen, og plante de om? Så gi stammen hvile og se om det vokser ut blader lenger opp
1b) evt også lage små snitt der hvor blader har vokst før?
1c) og evt gi den litt plantenæring neste gang man vanner?
2) fjerne alle stikling buntene fra potta, og stole på at stammen og de småtassene på toppen lager nok fotosyntese?
3) kutte stammen ved forrige knute og stole på at det vokser ut friske blader der. Avvente bebisene / stiklingbunten i potta..
Er jeg helt på bærtur eller kan noe av dette funke?
Min to meter lange Kalanchoe beharensis er syk
-